fredag 24. juli 2009

Tips til ferie med barn i København

Jeg er blitt oppfordret til å komme med tips til familieferie i København. Vi var jo der med Filippa i fjor, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært der før. Så her kommer mine topp åtte for København med barn!

Zoologisk have på Frederiksberg. Moro for både voksne og barn. Anbefaler mating av sjøløvene, en tur med mini-toget og kosing med geitene.

Tivoli. Ingen over, ingen ved siden.

Louisiana - museum for moderne kunst. Ligger i Hornbæk, nord for København. Har en egen avdeling med aktiviteter for barn, samt nydelige parker med god plass til leking og tumling. Hyggelig kafé og selvfølgelig utstillinger for de voksne også.

Botanisk have. En flott gammel have midt i byen! Veksthuset er dampende hett og de kjøttetende plantene er spennende. Hva med en piknik?

Utendørs bading. Havnebadet på Islands Brygge eller Fisketorvet. Begge steder ligger midt i København og har barnebasseng.

Innendørs bading. Vandkulturhuset i DGI-byen, like ved Tivoli. Fantastisk sted med mange forskjellige bassenger og masse plass å boltre seg på!

Kanalrundtur gjennom havnen og kanalene: Se Den lille havfrue, Det kongelige bibliotek (Den sorte diamant) og Operaen fra båten. Det finnes også vannbusser uten guider.

Danmarks akvarium i Charlottenlund. Stedet kunne absolutt trenge en oppussing, men det tenker nok ikke barna på. Mange flotte fisker og omvisning med fôring. I underetasjen finnes det levende fisker og sjødyr som man kan ta på! Spennende for både små og store.

Tilslutt ble jeg også spurt om shopping. Vel, det er to ting som er shopping i Køben for meg, og det er Søstrene Grene på Strøget og loppemarkeder. Vår og sommer er loppetid i København, og her kan du gjøre mange kupp! Les mer om de forskjellige loppemarkedene her. Danskene er ellers gode på å designe barnetøy. Sjekk blant annet ut merkene Ej Sikke Lej, Nanoou, IdaT, Katvig, Okker Gokker og Holly's.

God tur!

Ingen kommentarer: