onsdag 29. juli 2009

Mammadikt

Cathrine Grøndahl har gitt ut noe så sjeldent som en diktbok om det å være småbarnsmor. Diktene handler om graviditet, fødsel, amming, morskjærlighet og hverdagslykke. Jeg ler sjelden når jeg leser bøker, men jeg lo mye mens jeg leste "Jeg satte mitt håp til verden". Blant annet av dette diktet:

Et vanlig måltid

Vi setter oss til bords som en familie
Det kunne være så enkelt
En vanlig familie rundt et bord,
og maten er servert
Men dere kaster maten på gulvet,
slår i bordet med bestikket
og står på stolene
under samme fane: Revolusjon nå!
Vi går fra bordet som en splittet nasjon:
En demonstrasjon toger inn foran tv-en,
lederne har fått makten i halsen,
og under sokkene er det en såle av pasta

Diktsamlingen byr også på underfundige dikt og dikt til ettertanke:

År null

Still alle klokker!
Et barn er født i Betlehem,
i Oslo by,
i alle hjem!
Skriv ned historiene om dem
Skriv ned klokkeslettet
Still alle klokker etter dette
Still deg i begynnelsen av tiden
Og her,
hvor diktet ender på siden,
skal det ikke ta slutt,
men skrives videre
uavbrutt

Jeg satte mitt håp til verden er gitt ut på Gyldendal og kan blant annet bestilles her.

Ingen kommentarer: